پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
11 شهريور 1398 - 11:57
بررسی تنش آفرینی تل آویو در منطقه

بازی صهیونیست ها با آتش

رژیم صهیونیستی در طول چند دهه گذشته ثابت کرده که هر زمان به تنش‌آفرینی و اقدامات تحریک‌آمیز در منطقه دست می‌زند، به دنبال فرار از یک مشکل یا نشان دادن چهره‌ای قدرتمند از خود باهدف پوشاندن ضعف‌های داخلی است.
نویسنده :
محمد حسین رحمانی
کد خبر : 3767

پایگاه رهنما:

رژیم صهیونیستی در طول چند دهه گذشته ثابت کرده که هر زمان به تنش‌آفرینی و اقدامات تحریک‌آمیز در منطقه دست می‌زند، به دنبال فرار از یک مشکل یا نشان دادن چهره‌ای قدرتمند از خود باهدف پوشاندن ضعف‌های داخلی است. در شرایط کنونی نیز دور جدیدی از تنش‌آفرینی‌های این رژیم در منطقه شروع‌شده است. عراق، سوریه و لبنان در چند روز گذشته شاهد حملات رژیم صهیونیستی بوده است. در این میان، حمله رژیم صهیونیستی به لبنان به نظر می‌رسد مسئله مهم‌تری باشد؛ اما این حملات با چه اهدافی صورت گرفته و واکنش مقاومت چه بوده است؟

دور جدید تنش‌آفرینی صهیونیست‌ها در منطقه
در ابتدا شنبه‌شب هفته گذشته هواپیما‌های رژیم صهیونیستی یک پایگاه نظامی در دمشق را هدف قراردادند، عملیاتی که سخنگوی ارتش صهیونیستی آن را تأیید و ادعا کردند که عملیاتی پیش‌دستانه برای جلوگیری از حملات پهپاد‌های تهاجمی ایران به سایت‌های رژیم صهیونیستی انجام شده است. ساعتی پس از حملات به دمشق، اخباری مبنی بر حمله دو پهپاد رژیم صهیونیستی به لبنان منتشر شد. سعد حریری نخست‌وزیر لبنان، این اقدام را تجاوز خواند و آن را تهدیدی برای ثبات منطقه برشمرد. عبدالامیر قبلان، رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان هم در واکنش به عملیات رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «رژیم صهیونیستی در حال بازی با آتشی است که این رژیم را در جنگ غرق خواهد کرد، جنگی که به قیمت موجودیت آن است.» حملات صهیونیست‌ها به پایگاه‌های مقاومت در منطقه، در شرایطی است که رژیم صهیونیستی و آمریکا در پیشبرد سیاست‌های خود برای سرنگونی دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و تلاش برای کاهش نفوذ ایران در منطقه ناکام مانده‌اند و سعی دارند با این موشک‌پرانی‌ها، بخشی از شکست‌های خود در برابر محور مقاومت را جبران کنند. حملات صهیونیست‌ها به دمشق در زمانی انجام شده است که ارتش سوریه در روز‌های اخیر منطقه خان‌شیخون در استان ادلب را آزاد کرده و در آستانه آزادسازی آخرین دژ گروه‌های تروریستی است، اقدامی که به‌هیچ‌وجه خواسته مقامات تل‌آویو نیست. هم‌زمان، اسرائیل اکنون از پنج محور مقاومت «ایران، عراق، یمن، سوریه و لبنان» محاصره شده است و برای از بین بردن این تهدیدات امنیتی به هر وسیله‌ای متوسل می‌شود، چرا که ایران تا بیخ گوش مرز‌های رژیم صهیونیستی نفوذ کرده و این رژیم همچون گربه‌ای که در گوشه‌ای گیر افتاده باشد، به همه‌چیز چنگ می‌اندازد تا شاید از این شرایط دشوار خلاص شود. از سوی دیگر، نتانیاهو که نتوانست پس از انتخابات نهم آوریل (اردیبهشت‌ماه) دولت تشکیل دهد، هم‌اکنون در یک رقابت نفس‌گیر انتخاباتی قرارگرفته و به هر طریقی می‌خواهد دولت آتی را تشکیل دهد تا هم به‌نوعی راه گریزی برای محاکمه احتمالی خود پیدا کند و هم رکورد طولانی‌ترین دوران نخست‌وزیری را برای خود ثبت کند و دلایلی دیگر. به همین دلیل سعی دارد با چند حمله موشکی و پهپادی پراکنده، خود را مسلط بر امور نشان دهد. در حالی که اسرائیل در بدترین شرایط دوران حیات جعلی خود به سر می‌برد.

ارتش رژیم صهیونیستی منتظر پاسخ باشد
به دنبال این حملات، همان‌گونه که انتظار می‌رفت دبیر کل حزب‌الله لبنان بااقتدار تمام واکنش نشان داد و اسرائیل را تهدید به‌تلافی کرد. سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در مراسم جشن دومین سالروز آزادسازی ارتفاعات شرقی لبنان (جرود عرسال) تأکید کرد، این اولین تجاوزگری پهپادی اسرائیل از زمان تجاوزگری ۱۴ اوت سال ۲۰۰۶ میلادی بود. وی تأکید کرد زمانی که هواپیما‌های اسرائیلی می‌آمدند و محلی را در لبنان بمباران می‌کردند و در فلسطین اشغالی در امان بودند، گذشته است. سید حسن نصرالله بیان داشت که احزاب اسرائیل عادت کرده‌اند که انتخابات را با خون ملت‌های منطقه برگزار کنند، اما این بار این انتخابات با خون شما برگزار خواهد شد، ما شوخی نمی‌کنیم و در تمام سالیان گذشته شوخی نکردیم. من گفتم اگر شما یکی از برادران ما را در سوریه بکشید ما در لبنان و نه در مزارع شبعا واکنش نشان خواهیم داد. دبیر کل حزب‌الله تأکید کرد، حزب‌الله از این تاریخ به بعد هرگونه هواپیمای بدون سرنشین رژیم صهیونیستی را هدف قرار خواهد داد و سرنگون خواهد کرد. وی بیان داشت که «اسرائیلی‌ها از الآن بدانند که پاسخ خواهیم داد و هرگز برای پاسخ دادن منتظر کسی در دنیا نخواهیم ماند». در واقع سید حسن نصرالله با بیان اینکه از این پس حضور هر پهپادی در لبنان حضوری نظامی تلقی خواهد شد و با متعرضین برخورد جدی خواهد شد به ساکنان شمالی سرزمین‌های اشغالی هشدار داد از این پس روی آرامش را نخواهند دید. درحالی‌که علت اصلی اقدامات نتانیاهو جلب و جذب آرای مردمی در انتخابات پیش رو در سایه تحقق امنیت برای آنان است، به نظر می‌رسد «پاتک سید حسن» در این ماجرا کلیه نقشه‌ها و تمهیدات نتانیاهو جهت موفقیت در انتخابات را با سؤالات و چالش‌هایی جدی مواجه خواهد کرد. درحالی‌که مفروض نتانیاهو در این حملات نشان دادن توانمندی‌های خود در تعمیق امنیت در اسرائیل است، سید حسن نصرالله به‌صراحت به ساکنان اسرائیل گوشزد کرد نتانیاهو برای به دست آوردن رأی، آنان را به جهنم می‌فرستد و در واقع به آن‌ها به‌عنوان «گوسفندان قربانی» در قربانگاه انتخابات نگاه می‌کند.

جریان پیوسته مقاومت
امروز محور مقاومت و گروه‌های مقاومت به یک جریان پیوسته تبدیل‌شده‌اند که حمله به هرکدام، واکنش دیگر گروه‌ها را در پی خواهد داشت. این جمله راهبردی سید حسن نصرالله که گفت: «به ارتش اسرائیل می‌گویم، از امشب منتظر ما باشید، نه‌فقط در مرزها»، باعث ایجاد یک هراس راهبردی برای اسرائیل خواهد شد. چون سید حسن نصرالله در بین صهیونیست‌ها به سیاستمداری صادق مشهور است و همه می‌دانند که وی اگر وعده‌ای می‌دهد حتماً آن را اجرا خواهد کرد. تهدید اسرائیل با این عبارات مبهم به معنای این است که اسرائیل باید در تمامی حوزه‌ها منتظر واکنش حزب‌الله باشد. گروه‌های مقاومت و به‌ویژه حزب‌الله اکنون به مرحله‌ای از اقتدار رسیده‌اند که رژیم صهیونیستی را در هراس فروبرده‌اند. رژیم صهیونیستی با تنش‌آفرینی در منطقه بازی خطرناکی را شروع کرده که می‌تواند عمر این دولت جعلی را نه در ۲۵ سال که مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) وعده داده‌اند، بلکه زودتر به پایان برساند. اکنون جبهه‌ای از گروه‌های مقاومت از حشد الشعبی در عراق تا انصارالله یمن و حزب‌الله و گرو‌های فلسطینی تشکیل‌شده است که اسرائیل را در ۵ محور درگیر خواهد کرد و این اقتدار مقاومت است که اکنون رژیم صهیونیستی را در چنگال قدرتمند خود گرفتار کرده است.

ارسال نظرات